Terug naar het blogoverzicht

Van 185km naar 400km met Renault Z.E.

Jordy van Velden 15 september 2017

In 2009 onthulde Renault op de IAA in Frankfurt haar eerste volledig elektrische productie auto: de Renault Fluence Zero Emission. Voorzien van een 22kWh accu is de Fluence Z.E. in staat om 185 kilometer te rijden. Spoel een aantal jaar door naar de zomer van 2016. Renault kondigt de vernieuwde volledig elektrische Zoe aan met een actieradius van 400 kilometer.

 

Actieradius

De achilleshiel van elektrisch rijden is in het verleden altijd de beperkte actieradius geweest. Daarnaast was het vaak lastig om een oplaadpunt in de buurt of op je route te vinden. Wanneer je eindelijk een plek had gevonden om je auto op te laden, duurde het nog een aantal uur voordat je auto opgeladen was. Lange stukken rijden was hierdoor een hele uitdaging. Ga ik mijn bestemming wel halen? Kan ik onderweg wel opladen? Het verschijnsel “Range anxiety” werd geboren. Maar is de term range anxiety nog wel van toepassing? Nee, moderne elektrische auto’s krijgen een steeds groter bereik waardoor je in Nederland vrijwel iedere bestemming zonder tussentijds laden haalt. Daarnaast schieten snellaadstations als paddestoelen uit de grond. Mocht het nodig zijn, dan kan je in 30 minuten je batterij van 0% tot 80% opladen.

 

Renault Zoe

Renault heeft met de Zoe een auto ontworpen waarbij de actieradius van een elektrische auto geen obstakel meer is. Door gebruik te maken van een geavanceerde en zeer efficiënte 41kWh batterij heeft de Renault Zoe een actieradius van 400 kilometer op een volle batterij (NEDC testcyclus). Niet alleen de efficiënte batterij zorgt voor de grote actieradius. De Zoe is zodanig ontworpen dat de auto met minimale weerstand door de lucht “snijdt”. De energie die nodig is om de luchtweerstand te overkomen wordt hierdoor geminimaliseerd wat uiteindelijk weer zorgt voor een betere actieradius.  

Niet alleen op het gebied van ontwerp en efficiëntie heeft Renault goed werk geleverd. Het R-Link multimedia en navigatiesysteem helpt je bij het zoeken naar de ideale en meest efficiënte route. Moet je tussendoor je auto opladen? Geen probleem! Het R-Link systeem neemt dit mee in de berekening van je route. Je hoeft dus niet tussentijds in paniek op zoek naar een laadpunt.

 

Ontwikkeling actieradius

De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat de afgelopen jaren hard. De beperkende factor in het vergroten van de actieradius van een elektrische auto zat, en zit nog steeds, vooral in het gebruikte accupakket.
 

 
Als voorbeeld: een accu van een bepaald fysiek formaat, zoals bijvoorbeeld het pakket in de Zoe, heeft een capaciteit van 41kWh. Wanneer Renault de actieradius wil vergroten zal er een fysiek grotere accu gemonteerd moeten worden om de capaciteit te verhogen naar bijvoorbeeld 50kWh. Dit heeft uiteindelijk als gevolg dat de auto groter en zwaarder wordt. Dit is niet wat je wilt. Wat je als autofabrikant wilt bereiken is om een grotere capaciteit accu te maken met het formaat van een kleinere accu. Dus in bovenstaand voorbeeld: 50kWh capaciteit met het formaat van een 41kWh accu. Dit is ook gelijk waar de uitdaging ligt op het gebied van actieradius. Om deze stap in de ontwikkeling te kunnen maken zijn er nieuwe technologieën en doorbraken nodig. Er zijn door de jaren heen verschillende doorbraken geweest op het gebied van accu’s. Nu zou je denken; waarom zien wij dit dan nog niet terug in onze auto’s? Kort door de bocht; de technologieën zijn er nog niet klaar voor. Elke doorbraak zal nieuwe uitdagingen, kinderziektes, beperkingen en nadelen met zich mee brengen. Voordat de nieuwe technologieën terug te vinden zijn in onze auto’s zijn we zo weer een aantal jaar verder.

 

De Renault Zoe bij MijndomeinAuto

Wil je nu alvast profiteren van de beste accu techniek die Renault te bieden heeft? Wanneer je de auto besteld krijg je ook nog eens een Z.E. goedgekeurd thuislaadstation t.w.v. €1.499,- cadeau. Zo kan je gelijk goed beginnen met elektrisch rijden!
Stel jouw Renault Zoe via onze website samen en bestel hem direct.
 




Jordy van Velden



Mis geen enkele blogpost

Houd mij op de hoogte